Tidlig læsehjælp TLH
Mål:
• At eleven er automatiseret i det fonematiske princip (bogstav/lyd-forbindelsen.)
• At eleven opnår læseglæde.
• At eleven hjælpes frem mod at kunne læse alderssvarende tekster.
Målgruppe:
• Elever i 1. & 2. klasse.
• Elever, der ikke har automatiseret det fonematiske princip.
• Elever, der ligger lavt i læsetests.
• Elever, der ligger i farezonen for at udvikle ordblindhed.
Hvordan:
• Hurtig og effektiv indsat i form af undervisning på små hold efter behov.
• Et årligt differentieret læsekursus i klassen.
• Supervision og sparring af dansklærere i indskolingen.
• Obligatoriske læse/stavetest i klasserne.
• Individuelle test efter behov.
Indhold:
• Ud fra testresultater i læsning og stavning udvælges eleverne til et intensivt læse/stave-forløb målrettet elevens behov.
• Der udfærdiges handleplaner på de elever, der vurderes at være i farezonen for at udvikle ordblindhed
• Handleplanerne implementeres i klasseundervisningen.
• Samarbejde med dansklærer i forhold til differentiering.
• Læsekurserne i klassen bygger på principperne for gentaget læsning for at fremme automatiseringen og på sigt læsehastigheden.
Evaluering:
• Skriftlig tilbagemelding til hjemmet i forhold til handleplaner.
• Læsningen evalueres i forbindelse med de obligatoriske læsetest i klassen.