Værdier og rutiner i hverdagen
”Vi gør det, vi siger, vi gør” – værdierne på spil i børnehavens hverdag
Børnehavens værdier er tænkt ind i hverdagens rutiner og aktiviteter.
Oversigten på de følgende sider giver et overblik over:
1. Rutiner og aktiviteter i børnehavens hverdag
2. Hvordan vi forstår værdien af rutiner og aktiviteter
3. Hvilke handlinger vi gør for, at værdierne bliver ført ud i livet.
Målet er, at børn og forældre konkret oplever, at ”vi gør det, vi siger, vi gør” dagen igennem. Oversigten er udarbejdet af børnehavens medarbejdere i foråret 2019.
Kl. 6. 30 – 7.00: En rolig start på dagen i Bøgehusets fællesrum
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• møder et nærværende personale, der er klar til at tage imod
• oplever genkendelighed fra dag til dag
• oplever en rolig stemning.
Handling: Det understøtter vi ved
• at sige godmorgen til børn og forældre
• at der sidder en voksen ved morgenbordet, og der er en voksen i garderoberne
• at lægge op til rolige aktiviteter som fx Lego, puslespil eller læse i en bog.
Kl. 7.00 – 9.00: Fri leg på tværs af stuerne – fokus på at indgå i forskellige børnefællesskaber
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• får udbygget og styrket sine legerelationer
• opfordres og støttes i at bevæge sig rundt på de andre stuer
• får bragt sine personlige og sociale kompetencer i spil.
Handling: Det understøtter vi ved
• at arbejde med Fri for Mobberi: Alle er en ven
• at tilbyde forskellige aktiviteter i huset, der appellerer bredt
• at placere legetøjet i børnehøjde.
Kl. 9.00 – 9.30: Samling med fokus på børnefællesskabet
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• oplever sig som en del af fællesskabet på stuen
• får mod til at stå frem i en samling og føle sig tryg ved det
• oplever sig som en del af et større fællesskab – med resten af børnehaven og skolen.
Handling: Det understøtter vi ved
• at sige godmorgen til hinanden og tale om: Hvem er her? – og hvem mangler?
• at give plads til at høre om, hvad børnene er optaget af
• at have en genkendelig form: Tale om dagen/årstiden, synge sange, sige Fadervor, ”legetøjsfredag”
Kl. 9.30 – 11.00: Planlagte faglige aktiviteter
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• oplever at kunne noget i dag, som barnet ikke kunne i går
• får lyst og mod til lære gennem et bredt udbud af aktiviteter
• bliver udviklet fagligt, motorisk, socialt, personligt og sprogligt.
Handling: Det understøtter vi ved
• at arbejde systematisk med læreplanstemaer og Fri for Mobberi i vores hverdag
• at bruge lokalområdet, arbejde med projekter, tilbyde værkstedsaktiviteter osv.
• at tilrettelægge aktiviteterne således, at de tager udgangspunkt i, hvor børnene er – fx alder, udviklingstrin og interesse.
Kl. 11.00 – 12.00: Frokost med fokus på nærvær, madmod og kompetencer
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• oplever måltidet som en hyggestund med god tid og nærvær
• får lyst til at smage på ny mad og får viden om, hvor maden kommer fra
• øver sig i selvhjulpenhed.
Handling: Det understøtter vi ved
• at spise i små grupper, have en samtale omkring bordet og holde bordskik
• at spise med og præsentere maden
• at lære børnene at bruge kniv og gaffel, bede om ting, række fadet videre, tømme tallerkenen og sætte service på vognen.
Kl. 12.00 – 14.00: Fri leg på legepladsen – fokus på selvhjulpenhed, bevægelse, motorik og frisk luft
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• selv tager initiativ til lege og til at danne relationer
• udfolder sig motorisk og socialt
• får styrket sit selvværd og sin selvtillid.
Handling: Det understøtter vi ved
• at være synlige, men ikke forstyrrende
• at tilbyde forskellige aktiviteter
• at være støttende og opfordre til at lege på tværs samt hjælpe med at løse konflikter.
Kl. 14.00 – 14.30: Frugt og eftermiddagshygge i stuefællesskabet
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• oplever en rolig og nærværende stund, inden nye aktiviteter starter
• oplever at blive set og hørt
• oplever trygheden i et mindre fællesskab.
Handling: Det understøtter vi ved
• at sikre, at alle børn får noget at spise og drikke
• at sidde ned sammen med børnene og tale om, hvad de har oplevet på legepladsen
• at sidde sammen i mindre grupper i stuefællesskabet.
Kl. 14.30 – 16.30: Fri leg på tværs af stuerne – fokus på at indgå i forskellige børnefællesskaber
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• får udbygget og styrket sine legerelationer
• opfordres og støttes i at bevæge sig rundt på de andre stuer
• får bragt sine personlige og sociale kompetencer i spil.
Handling: Det understøtter vi ved
• at arbejde med Fri for Mobberi: Alle er en ven
• at tilbyde forskellige aktiviteter i huset, der appelerer bredt
• at placere legetøjet i børnehøjde.
Kl. 16.30 – 17.30: En god afslutning på dagen i Bøgehusets fællesrum
Tolkning: – Med denne værdi forstår vi, at det enkelte barn
• oplever, at der stadig tilbydes aktiviteter
• oplever nærværende voksne
• oplever en rolig stemning.
Handling: Det understøtter vi ved
• at have legetøjet fremme og ikke have stolet op
• at lytte til, hvad børnene har lyst til
• at give børnene en ekstra opmærksomhed sidst på dagen