Drama linje

Målgruppe:

Drama linje er et tilbud til vores elever på 7.-9. årgang, der vil blive dygtigere til at optræde, dyrke sin interesse for teater, få kendskab til mange sider af skuespil- og teaterliv og finde større tryghed i at stille sig op foran et publikum, en censor m.v.

Hvad tilbyder skolen?

På Helsinge Realskole ønsker vi at skabe en hverdag for eleverne, der i størst muligt omfang tager hensyn til elevernes interesser og fremtidsdrømme. Dét, man synes er spændende, bliver man som regel også god til, og oplevelsen af at være god til noget fremmer glæden ved at gå i skole og den almene trivsel.

Derfor tilbyder vi nu også en Drama linje som et ekstra tilvalg til udskolingsleverne på 7. – 9. årgang. Drama linjen har premiere efter sommerferien i skoleåret 2024/2025.

Elever, der vælger Drama linjen, har to lektioner hver tirsdag og torsdag morgen udover det normale ugeskema på 30 timer. Her samles eleverne fra alle de tre årgange i et nyt fællesskab sammen med andre kammerater, der har den samme interesse for mange aspekter af drama.

På Drama linjen stræbes efter at udvikle talentfulde børn og unge i trygge og professionelle omgivelser gennem undervisning og leg, der tager afsæt i livsglæde, lærdom, disciplin og samarbejde. Undervisningen styrker elevernes personlige udvikling og giver dem værdifulde erfaringer og kommunikative kompetencer, som de kan bruge til at udtrykke sig tydeligt og blive forstået – uanset hvilken vej de senere vælger i livet.

Indholdet i linjefaget

Under ledelse af skuespiller, instruktør og skolens korleder, Chris Skytte, arbejdes med elevernes kreative evner og fantasi. Målet er at inspirere eleverne til at tage initiativ, skabe og gennemføre i et samarbejde med andre. Mange af skolens elever kender allerede Chris Skytte fra arbejdet med opsætning af 6. årgangs årlige forestilling.

Allround og praktisk undervisning

Eleverne bliver undervist i sang, dans, drama, scenografi, manuskriptskrivning, tegnefilmsdubbing, stage fighting, stand up og mange andre scenerelaterede fag. Det foregår i et dramalokale på skolen, der udelukkende bruges af dramaeleverne.

På Drama linjen vil eleverne også blive undervist af en række gæstelærere, der arbejder professionelt i teater-, film- og tv-branchen.
Dramaeleverne vil hvert år opføre en forestilling, hvor eleverne viser, hvad de har lært igennem året. Der vil også være andre lejligheder, hvor elever enkeltvis eller i grupper kan vise familie og venner, hvordan de arbejder med de forskellige discipliner på de skrå brædder.

Helsinge Realskole har et samarbejde med Nordsjællands Teater, som hver sommer opfører en professionel forestilling. Samarbejdet giver dramaeleverne mulighed for at blive en del af ensemblet og høste professionel erfaring, hvis de har lyst.

Inspiration fra den store verden
Eleverne skal med på inspirationsture for at se teaterforestillinger, komme med bag kulisserne på danske teatre, besøge museer, Nordisk Film eller andre producenter og opleve forskellige teaterrelevante udstillinger og happenings rundt om i landet.

Det påtænkes også at arrangere en studietur til London for eleverne på 9. årgang for at opleve musicals og museumsbesøg med relevans for dramaverdenen.

Eleverne lærer

• Drama
  • Dans
  • Sang – stemmetræning
  • Vejrtrækning – afslapningsøvelser
  • Retorik
  • Filmteknik
  • Stage-fight
  • Improvisation
  • Dukketeater
  • Manuskriptskrivning
  • Scenografi
  • Stand-up
  • Dubbing
  • Klovneteknik – artisteri
  • Træning i at gå til optagelsesprøve og castings
  • Make-up og kostume

Informationsmøde

Vi ser frem til at fortælle endnu mere om Drama linje og besvare jeres spørgsmål. Vi holder informationsmøde i samlingssalen for forældre og elever om Drama linjen:

Onsdag den 10. april 2024 kl. 19.00-21.00

Vi beder jer venligst om en tilmelding til informationsmødet senest den 8. april 2024 på kontor@helsinge-realskole.dk med oplysning om elevnavn, klasse og antal deltagere.

Tilmelding til Drama linje sker ved at udfylde skemaet her.
Alle elever, der søger linjen, inviteres til en forudgående personlig samtale med Chris Skytte.
Sidste frist for tilmelding til Drama linje er 10. maj 2024.
Oprettelse af Drama linje i skoleåret 2024/2025 afhænger af antallet af tilmeldte elever.
Du er altid velkommen til at kontakte Iben Gade, koordinator for skolens udskolingslinjer, på ig@helsinge-realskole.dk