Undervisningens form og indhold

På Helsinge Realskole vil det altid være vores ambition at skabe god undervisning, der kan understøtte eleverne læring, dannelse og lyst til at lære.
Læring skal ikke kun forstås, som fx læse- eller regnekompetencer, men også i bredere forstand, hvor fordybelse, dialog, medbestemmelse og proces er væsentlige elementer.
Med god undervisning mener vi både interaktionen mellem elever og lærer, men også under-visnings struktur og organisering, som muliggør, at eleverne kan føle sig trygge og engagerede.
Vi tilstræber, at læreren kommunikerer det faglige stof på en måde, så eleverne både forstår og accepterer, at det er meningsfuldt at lære, selvom det ikke altid er spændende.

På HR arbejder lærerne på at tilrettelægge en undervisning, der tilgodeser følgende forhold:

– Tydelig klasseledelse med rammer, regler og rutiner
– Opstart og klar struktur
– Træning og øvelse undervejs med plads til at begå fejl
– Bevidste faglige intentioner
– Variation og fremdrift
– Differentiering i struktur og organisering, så der er deltagelsesmuligheder for alle
– Lærer-elev-relationer / elev – elev – relationer
– Positive og klare forventninger til den enkelte elev og til hele klassen
– Formativ feedback, der kan hjælpe eleven på vej i forhold til målsætning

Undervisningen tilrettelægges derudover med fagenes trin- og slutmål for øje, men også ved at inddrage hverdagslivet, kulturen og samfundet samt ved at inddrage eleverne i nogle skabende og eksperimenterende processer.
På HR arbejder vi altid på at lægge det faglige niveau der, hvor eleven må yde en vis arbejdsindsats for at nå forventningerne, men hvor målet samtidigt ikke er uden for den enkelte elevs rækkevidde. Derfor er de krav, vi stiller til eleverne, hverken for lave eller for høje.