Rejsen til skolen – fra Bøgeskovgård Børnehave til Helsinge Realskole
“Rejsen til skolen” begynder, når barnet starter i børnehaven.
Vi har dog særligt fokus på arbejdet med skoleforberedende aktiviteter i barnets sidste år i børnehaven. “Skolen” betyder både skole og SFO.
Vores vision for ”Rejsen til skolen” er:
1) Barnet oplever, at børnehaven og skole hænger sammen som et hele:
• Barnet leger på indskolingens legeplads, er på besøg i indskolingshuset og i børnehaveklasserne, besøger biblioteket og hallen, kommer rundt på skolen.
• Barnet er sammen med sine forældre til ”Åbent Hus” i SPOR 4.
• Barnet møder de kommende klassepædagoger, når de kommer på besøg i børnehaven.
• Barnet møder børnehaveklasselederne både på skolen og i børnehaven, hvor de kommer på besøg.
• Barnet møder afdelingsleder for indskolingen både på skolen og flere gange på besøg i børnehaven.
• Barnet møder SFO- og afdelingsleder, når de kommer på besøg i børnehaven.
• Læsevejleder fra skolen underviser førskolebørn en lektion om ugen. Den undervisning fortsætter i skolen.
• Skoletraditioner som morgensang med fadervor, julegudstjeneste, Lucia, teater i hallen osv.
• Trivselsmaterialet ”Fri for mobberi” bliver der både arbejdet med i børnehaven og i skolen.
2) Barnet er forberedt på skolelivet på Helsinge Realskole:
• Barnet er selvhjulpent
• Barnet har sociale kompetencer
• Barnet har udviklede sproglige kompetencer
• Barnet har udviklede motoriske kompetencer
• Barnet har en omverdensbevidsthed
3) De voksne omkring barnet har et godt samarbejde:
De voksne omkring barnet har fra hver deres position og i deres samarbejde et overordnet fokus på, at barnet får den bedste rejse til skolen og hurtigt kommer til at trives i sin klasse. Det lykkes, når de voksne arbejder godt sammen på tværs af børnehave og skole.