Rejsen til skolen – fra Bøgeskovgård Børnehave til Helsinge Realskole

Hensigten med “Rejsen til skolen” er, når barnet starter i børnehaven.
Vi har dog særligt fokus på arbejdet med skoleforberedende aktiviteter i barnets sidste år i børnehaven. “Skolen” betyder både skole og SFO.

Vores vision for ”Rejsen til skolen” er:

1) Barnet oplever, at børnehaven og skole hænger sammen som et hele:
Barnet leger på indskolingens legeplads, er på besøg i indskolingshuset og i børnehaveklasserne, besøger biblioteket og hallen, kommer rundt på skolen.
Barnet er sammen med sine forældre til ”Åbent Hus” i SPOR 4.
Barnet møder de kommende klassepædagoger, når de kommer på besøg i børnehaven.
Barnet møder børnehaveklasselederne både på skolen og i børnehaven, hvor de kommer på besøg.
Barnet møder afdelingsleder for indskolingen både på skolen og flere gange på besøg i børnehaven.
Barnet møder SFO- og afdelingsleder, når de kommer på besøg i børnehaven.
Skoletraditioner som morgensang med julegudstjeneste, Lucia, teater i hallen osv.

2) Vi arbejder på, som forberedelse til skolelivet at:
Barnet er selvhjulpent
Barnet har gode sociale kompetencer
Barnet har udviklede sproglige kompetencer
Barnet har udviklede motoriske kompetencer
Barnet har en omverdensbevidsthed

3) De voksne omkring barnet har et godt samarbejde:
De voksne omkring barnet har fra hver deres position og i deres samarbejde et overordnet fokus på, at barnet får den bedste rejse til skolen og hurtigt kommer til at trives i sin klasse. Det lykkes, når de voksne arbejder godt sammen på tværs af børnehave og skole.